lördag 3 april 2010

Trafiken i Stockholm i framtiden?

I dag fortsätter Aftonbladet sina tankar om miljardsatsningen av stockholmarnas egna pengar rörande Förbifart Stockholm. Till skillnad från vissa allianssympatisörer tro jag inte att den kommer att avhjälpa trafikintensiteten inne i Stockholmsstad. Tvärtom.

Det som behövs mer av är utbyggd och förbättrad kollektivtrafik. Det är av högsta vinst för invånarna i hela Stockholmslän att bussar och tåg avgår i rätt tid. Saker och ting ska flyta på utan avbrott, även när det kommer snö.

Just nu ligger fokus på Förbifart Stockholm men det är viktigt att blicken lyfts för att se hur Stockholm ska kunna utvecklas till att bli en hållbar stad. Då måste nog trafiken från bilarna minska och kollektivtrafiken öka. Det behövs bra pendlarparkeringar men också "shoppingparkering". På en sådan skulle man kunna parkera och sedan åka in med kollektivtrafiken, shoppa och sedan åka tillbaks utan problem vare sig för personen/personerna och deras bagage.

Möjligheterna finns för ett hållbart Stockholm. Det gäller att det inte missas.

2 kommentarer:

  1. Uppfattningen att Förbifart stockholm syftar till att avlasta Stockholms innerstad är ett missförstånd. Så fungerar inte rtafiksystemet, vilket framgår av ghyllmetrar av analyser från vägverket, regionplanekontoret m fl.
    Förbifartens syfte är att göra nya bilresor möjliga. Den positiva sidan av detta är att man kan börja bilpendla med rimlig restid mellan t ex Haninge och Enköping. Då får man det man kallar regionförstoring, dvs att den arbetssökande kan söka jobb hos fler arbetsgivare och arbetsgivaren kan rekrytera personal inom ett större geografiskt område. Detta anses leda till ökad effektivitet, högre produktion, ekonomisk tillväxt och högre levnadsstandard. Detta är naturligtvis bra. men det leder också till en ökad biltrafik, ökade utsläpp och ökat behov av att höja bensinskatter och mycket annat.
    Förbifarten har mycket liten effekt på innerstadstrafiken. Och den genuina genomfartstrafiken på nuvarande Essingeleden öär särskilt i rusningstid försumbar. Om man kommer tillrätta med bilköerna eller inte beror nästan helt på hur man utvecklar trägnselskatterna. Alliansen vill för sin del förvandla det som infördes i syfte att jinska bilköerna till en ren fiskal skatt vars syfte är att dra in ett överskott på minst en miljard om året - annars har man inte råd att ränta och amortera lånen på Förbifarten!
    För att kalkylen ska gå ighop krävs bl a att trafiken in och ut ur innerstaden ökar med 0,5 procent per år - dvs att bilköerna efterhand återkommer. Och så finns det folk som tror att Förbifartens syfte är att minska köerna.

    Läs mer på http://www.naturskyddsforeningen.se/kretsar-lan/stockholm/Stockholms-lansforbund/hem/


    Magnus Nilsson, tidigare ordförande i Naturskyddsföreningen i Stockholms län

    SvaraRadera
  2. Skrivit ett nytt inlägg efter din kommentar i min blogg.
    http://liberalbloggare.blogspot.com/2010/04/fortydligande-miljopartiet.html

    SvaraRadera