tisdag 30 mars 2010

Stockholmarna får betala 23 miljarder för förbifart Stockholm

I dagens Aftonbladet finns en ledare skriven av Eva Franchell. I den påpekar hon en sak som regeringen med Fredrik Reinfeldt inte har berättat. Den satsning på 28 miljarder kronor som förbifart Stockholm ska kosta kommer att till stor del att betalas av stockholmarna själva.

Staten bidrar med fem miljarder kronor. Resten, 23 miljarder kronor, kommer stockholmarna själva att betala. Det sker först och främst genom trängselavgiften. Den infördes för att också förbättra och bygga ut kollektivtrafiken men det bryr sig inte alliansen om.

Jag tycker synd om stockholmarna som får vara med och betala för en väg samtidigt som en rejäl utbyggnad och förbättring av kollektivtrafiken uteblir.

2 kommentarer:

  1. Ewa Franchell är inte riktigt insatt i verkligheten. Låt henne leka själv.

    SvaraRadera
  2. Vi har redan sett Socialdemokraternas version av "rejäl utbyggnad och förbättring": Under förra mandatperioden byggdes inte en meter nytt spår i Stockholm.
    Nu bygger vi Citybanan, dubbelspår på Roslagsbanan och Nynäsbanan, fyrdubbelt spår Tomteboda-Kallhäll, bygger tvärspårväg Alvik-Solna, rustar upp av Lidingöbanan, startar bygget av Cityspårvägen från Värtan till västra Kungsholmen, med mera, med mera...

    (Vad gäller vad som stod på valsedeln så drevs texten ensidigt igenom av de rödgröna, det fanns inget alternativ att rösta på för den som ville att trängselskatten enbart skulle gå till nya vägar. Dessutom är det ingen skillnad i praktiken, eftersom staten har sagt att de pengar som den sparar på att inte betala för Förbifarten i stället går till extra spårinvesteringar i Stockholmsregionen.)

    SvaraRadera